3 грудня 1722 року народився Григорій Савич Сковорода -
постать, котра змінила культурне й літературне життя України кінця 18 століття. Він став народним мудрецем і мислителем, освітянином і
письменником, створившим і розкрившим у своїх байках, віршах,філософських
трактатах систему ідей, що стали передовими на той час. Творчість Григорія
Сковороди стала ключем,який відімкнув двері в добу зародження нової української
літератури, розквітлої на надбаннях давньої літератури.
Г. Сковорода був надзвичайно талановитою і водночас скромною особою –
філософствував, писав твори і підручники, викладав богослов'я, грав на музичних
інструментах, вивчав літературу доби античності та середньовіччя, знав декілька
мов – латинь, старогрецьку, староєврейську, польську, німецьку, російську.
Постійно мандрував по містах і селах рідної Батьківщини й інших країн, пізнавав
життя, традиції, культуру, вірування народів, розповідав у своїх творах про
побачене й почуте.
Григорій Савич Сковорода народився 3 грудня 1722 року в селі
Чорнухах на Полтавщині в сім’ї малоземельного козака. У дитинстві малий Гриць дуже любив сидіти під вербою,
спостерігати за навколишнім світом і грати на сопілці, подарованій старим
кобзарем. У дяка-скрипаля Гриць був на привілейованому становищі, бо хлопець
вражав своєю допитливістю, до того ж у нього виявився незвичайної краси голос.
Дяк навчив Гриця нотної грамоти і поставив першим співаком у церковному хорі,
давав читати книжки, підготував до вступу в академію.
У 1738 році здійснилася давня мрія хлопця — навчатися у Києво-Могилянській
академії. Григорій став одним з найретельніших, особливо наполегливих і тямущих
студентів.
З 1742 по 1744 рік жив у Петербурзі, був співаком придворної капели, прославився чудовим басом, майстерною грою на скрипці, флейті, бандурі, цимбалах і сопілці та композиторським талантом, створював музику на власні вірші. Навчання продовжив в Київській академії.
Повернувся в Україну у 1753 році, викладав поетику в Переяславському колегіумі. Був старанним, чесним і неординарним учителем: писав байки, викладав стародавні мови, глибоко цікавився математикою, географією, економікою; навчав тих етичних норм, яких завжди дотримувався сам. Отже, учив, як жив, а жив, як навчав — найкраща риса педагога. Оскільки підручника з етики не було, Сковорода написав його сам. Це був його перший філософський твір, основою якого є думка, що ледарство — найбільша людська вада. Студенти любили вчителя, але той незабаром мусив залишити колегіум, бо працювати стало нестерпно від цькування й доносів: можновладці схотіли позбутися людини, яка привселюдно заявила: «Весь світ спить, пора прокидатися!». Написав для слухачів курс поетики «Роздуми про поезію і порадник до майстерності оної».
З 1742 по 1744 рік жив у Петербурзі, був співаком придворної капели, прославився чудовим басом, майстерною грою на скрипці, флейті, бандурі, цимбалах і сопілці та композиторським талантом, створював музику на власні вірші. Навчання продовжив в Київській академії.
Повернувся в Україну у 1753 році, викладав поетику в Переяславському колегіумі. Був старанним, чесним і неординарним учителем: писав байки, викладав стародавні мови, глибоко цікавився математикою, географією, економікою; навчав тих етичних норм, яких завжди дотримувався сам. Отже, учив, як жив, а жив, як навчав — найкраща риса педагога. Оскільки підручника з етики не було, Сковорода написав його сам. Це був його перший філософський твір, основою якого є думка, що ледарство — найбільша людська вада. Студенти любили вчителя, але той незабаром мусив залишити колегіум, бо працювати стало нестерпно від цькування й доносів: можновладці схотіли позбутися людини, яка привселюдно заявила: «Весь світ спить, пора прокидатися!». Написав для слухачів курс поетики «Роздуми про поезію і порадник до майстерності оної».
У 1750 році у складі російської місії Сковорода виїжджав за
кордон і три роки мандрував Угорщиною, Словаччиною, Польщею, відвідав
Братиславу, Відень, Будапешт; бував в університетах, слухав лекції знаменитих
професорів, працював у бібліотеках, студіював філософські праці й, володіючи
багатьма мовами, дискутував із ученими різних країн.
І з 1769 року Сковорода вів мандрівне життя, не спокушаючись
різноманітними посадами й чинами ; щоразу відхиляючи пропозиції і світських, і
церковних осіб. «Ні в якому разі! Хіба ви хочете, щоб я збільшив число
фарисеїв? — відповів великий просвітитель бєлгородському єпископові на прохання
стати ченцем. Ченці Києво-Печерської лаври, у свою чергу, вмовляли: «Доволі
блукати по світу! Час причалити до гавані: нам відомі твої таланти, свята Лавра
прийме тебе, як мати своє чадо, ти будеш стовпом церкви і окрасою обителі». На
це Григорій Савич саркастично сказав: «Ох, преподобнії! Я стовпотворіння
умножати собою не хочу, доволі і вас, стовпів неотесаних, у храмі Божому! Світ
мене не впіймає». І таки не впіймав! Не вдалося ні царям, ні панам, ні ченцям
за почесті й кар’єру купити розум, честь та волю Сковороди. Щастя письменник
вбачав не в маєтках і славі, а в житті за совістю; шляхом до щастя вважав
самопізнання. Навіть Катерині II Сковорода не побоявся виповісти: «Мені моя
сопілка і вівця дорожча царського вінця». Ходив філософ завжди в звичайній
свиті. Крім книг, рукописів, сопілки в полотняній торбі та палиці, нічого
більше не мав, навіть не прагнув мати власної хати і взагалі постійної домівки.
Сковорода навчав що в природі — краса, гармонія, а в
суспільстві — несправедливість, і щоб змінити макросвіт (навколишнє), треба
кожному змінити мікросвіт (тобто себе самого). З цією думкою тісно пов’язана
його ідея «сродної праці»: пізнавай себе, а пізнавши— удосконалюй. Пізнаючи
свої нахили, людина правильніше визначить своє місце в суспільстві й принесе
найбільшу користь. А поки що чимало людей займають не свої місця: один ходить
за плугом, а він від природи музика, інший працює суддею, а йому б пасти череду.
Великий філософ доводив, що людина не може бути щасливою, якщо діє всупереч
своїй природі. Веління природи — це веління Бога в людині. Пізнання природи
— це пізнання Бога.
У 72 роки поет пішки пройшов триста верств аж до Орловщини,
де жив його учень і приятель Михайло Ковалинський, щоб передати йому рукописи
своїх творів. А повернувшись, зупинився в селі Іванівці, був веселий,
балакучий, згодом вийшов у сад і край дороги став копати яму. «Що це ви робите,
Григорію?» — запитали здивовано друзі. «Та копаю собі могилу, бо прийшов мій
час». Коли ж гості роз’їхалися, Сковорода помився, переодягнувся в чисту
білизну, ліг на лаві й… заснув навіки.
Спадщина композитора, поета, байкаря і філософа Григорія
Савича Сковороди є дорогим надбанням української національної і світової
культури.
З нагоди річниці від дня народження письменника у бібліотеці
був організований перегляд літератури: «Світ ловив мене, та не спіймав».
Немає коментарів:
Дописати коментар